Toszkána, az olasz mesevilág

Toszkána mesevilág. Aki járt ott, tudja miről beszélünk. Aki megé nem, annak pedig javasoljuk, hogy minél előbb tegye meg. A toszkánai utazásban gondolkodóknak segítségül közöljük Dobrovics Péter olaszországi élménybeszámolóját.

Toszkána olaszországi utazások

Írta: Dobrovics Péter

Ajánlom ezt a toszkánai élménybeszámolót azoknak, akik szeretnének minél több mindent felderíteni e csodaszép Toszkána mai és volt kultúrájából, történelméből.
Az utolsó lökést Dan Brown, Inferno című regénye adta. Amit és ahogyan Firenzéről ír, abból csak az következhet, hogy látni kell. A régi célból így lett döntés.

Először sikerült tehát eljutnunk a régen vágyott „napsütötte Toszkánába”. Előre bocsátom, hogy a legfontosabb tapasztalásunk az volt – szinte közhelyesen igaz – ide vissza kell térni. Azonban nem akárhogyan. Azt gondolom, hogy három féle alapállásból lehet és érdemes e csodálatos vidéket felfedezni.
1. Ahogyan mi is tettük – mert ilyen a szánk íze – sokat menve, sokat látva, csillagtúrázni, (esetleg a városokat felfűzve naponta, kétnaponta költözve körutazni),
2. A természetvédelmi területeken (pl.: Cinque Terre) vagy a nagyon közelükben lakva sok túrával, sok sétával, sok-sok kulináris élménnyel és pihenéssel gazdagodva,
3. Egy tanyát / kúriát bérelve kisebb társasággal, boldog semmittevéssel inni be a táj varázslatos hangulatát, az emberek kedvességét, az illatokat, a fényeket. Gazdagítva bor- és olíva kóstolókkal a programot.
Vegyesen azért nem gondolom, mert mindhárom változatot önmagában kell kiélvezni, ha keverjük, egyikből sem jut igazán.

Ahogyan említettem, mi a sokat menni sokat látni híveiként készültünk fel az utazásra.

Előkészületek a toszkánai utazáshoz

Sok-sok internet böngészéssel kezdődött. Hivatalos oldalakból is van számos érdekes és jól használható, meg saját útleírásokból is regimentnyi. Mindből felcsíphető egy-egy értékes részletmorzsa, ami azután segíthet az eligazodásban. Nem sorolom a linkeket, mert néhány keresőszóval előtalálhatjuk őket (Toszkán utazás; látnivalók Toscana; Firenze útikalauz, stb.)

Utazás. Amikor már biztos volt a cél, meghoztuk a döntést, hogy autóval utazzuk végig. Számításaink szerint, az utazás összköltségét nem csökkenti, és nem is emeli, hogy végig autózzuk, vagy esetleg talján földön bérlünk autót, s addig repülünk. Igazán az döntött, hogy így teljesen a magunk urai leszünk.

Szállás. Ragaszkodom a Booking.com-hoz. Eddig még nem ért csalódás, tényleg mindenhol azt találtuk, amit a honlap ígért, legyen a helyszín Hévíz, Barcelona vagy akár Róma. A felkeresni tervezett helyekhez képesti földrajzi középpontban találtunk rá Montecatini Terme városkára. A városon belül egy kiváló ár-érték aránnyal bíró szállodára a Parma E Oriente Hotelre.

Online lehetőségek. Sok minden előrendelhető a neten – amit én még mindig kicsit bizalmatlanul használok, pedig rossz tapasztalatom még nem volt – szállás, belépő, vonatjegy, bortúra, stb. Én leginkább a hosszú sorállás megelőzése végett a belépőket szoktam előre beszerezni – a szálláson kívül. Így tettünk most is – és nagyon ajánlom – a Galleria Accademia (11+4 EUR) és az Uffizi Galleria (11+4 EUR) esetében. Valóban nem kellett sorban állni, s ezzel a 4 euró felárral legalább két-két óra sorbanállást takarítottunk meg. (nem beszélve arról, hogy ha jó előre megvesszük, már el is felejtjük, hogy fizettünk érte, mire beváltjuk a vouchert)

Útvonalterv

Összeállítottuk a listát, mit szeretnénk látni, majd az alábbi terv öltött formát:
1. nap Budapest – Padova – Montecatini Terme (MT) 1000 km
2. nap MT – Firenze (Akadémia Galéria) – MT 100 km
3. nap MT – Firenze (Uffizi Galéria) – MT 100 km
4. nap MT – Pisa – tengerpart – MT 110 km
5. nap MT – Firenze – MT 100 km
6. nap MT – Cinque Terre – Carrara – MT 240 km
7. nap MT – Siena – San Gimignano – MT 190 km
8. nap MT – Assisi – Gubbio – Arezzo –MT 440 km
9. nap Montecatini Terme
10. nap MT – Maranello – Budapest 1100 km
összesen: 3380 Km

Költségterv

szállás (9 éjszaka 2 főre– parkolással a szállodánál) 182.000,-Ft
üzemanyag (szlovénia 1,3 EUR olaszország 1,75 EUR) 126.000,-Ft
autópálya díj (szlovén havi 9.300,- olaszország kapus) 58.500,-Ft
belépők 53.000,-Ft
étel – ital 150.000,-Ft
összesen: 569.500,-Ft (1.860 EUR)

• A fizetős autópálya kapuknál kb 20.00 óráig van személyzet ezt követően automatának fizetünk. (van ahol egy kapunál tovább is van személyzet). Bankkártyával elvileg akkor lehet fizetni, ha nem használ a kártya PIN kódot. Gyakorlatban ne is próbálkozzunk.
  • A benzinkutak kb 07.00 – 20.00 óráig működnek személyzettel (ha nem teljesen automaták). Én találtam Montecatiniben egy ESSO kutat, ott bankkártyával tudtam tankolni. Ez egy biztos és biztonságos megoldás, tudom ajánlani.
  • Általában inkább készpénzzel tudunk fizetni, kivéve a nagyobb üzleteket (pl.: COOP) A kisebb éttermekben, pizzázókban is inkább a készpénz működik, ahogyan a belépők java részét is így vettük.

Fölvértezve immár minden okossággal, jó néhány szendviccsel, mélyhűtött ásványvizekkel és energiaitalokkal egy éppen pirkadó szerda hajnalban 03.50 órakor 2014. július 02-án nekivágtunk. Irány Toszkána, az olaszországi mesevilág!